Investigation of Flower and Bird Painting in the Qajar and Safavid Periods
از آنجایی که گل و گیاه در نگارگری ایرانی دارای اهمیت بهسزایی بوده، در جریان روند تاریخی آن، با نگرشهای مختلف و روشهای گوناگون در این خصوص تحقیق و مطالعه گردیده است. هدف از این پژوهش، مطالعۀ سیر تحول و تکمیل نقاشی گل و مرغ از دوره صفوی تا دوره قاجار است. در طی این پژوهش، مشخص شد که گل و مرغ در زمینههای گوناگونی همچون کاشینگاری، آثار لاکی مثل آیینهکاری، قلمداننگاری، جعبه جواهرات و منسوجات کاربرد دارد. سؤالات پژوهش عبارتند از: سرآغاز نقاشی گل و مرغ در ایران چگونه است؟ تطبیق این نقاشی در دوران باستان با دوران صفویه تا قاجار چگونه است؟ تحول این نقاشی از دوره صفوی تا قاجار چگونه بوده است؟ خلق این نقاشی در هر دوره برچه اساس بوده است؟ تفسیر آثار نقاشی گل و مرغ در هر دوره چگونه است؟ نقاشان برجسته گل و مرغ ایرانی چه کسانی هستند؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و شیوه گرداوری اطلاعات، کتابخانهای است. در زمینۀ نقاشی گل و مرغ، تحقیقات زیادی انجام شده است. در این مقاله، از تحقیقهای ذکر شده جهت بررسی نگارگری گل و مرغ در ادوار مختلف، هنرمندان و کاربردهای آن به صورت جامع استفاده شده است. طبیعتگرایی ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد و در نگارگریها به عنوان عنصری ضروری مشاهده شده است. گل و مرغ نوعی از نگارگری ایرانی است که شروع رسمی آن به دوره صفوی بازمیگردد. در دوران زندیه، این شیوه در قالب شیوهای تزیینی در معماری و محصولات کاربردی تداوم یافت. این فرآیند در دوران قاجار با بازگشایی کارگاههای دربار ادامه یافت و در قالب هنرهای کاربردی و با ترکیببندی و رنگهای مشخص تا پایان دوره قاجار ادامه یافت.
Since flowers and plants are essential in Iranian painting, during its historical process, it has been researched and studied with different approaches and methods. The purpose of this research is to study the development and completion of flower and chicken painting from the Safavid period to the Qajar period. During this research, it was found that flowers and birds are used in various fields such as tile painting, lacquer works such as mirror work, pencil drawing, jewelry boxes, and textiles. The research questions are: What is the beginning of flower and bird painting in Iran? How is this painting compared to the Safavid to Qajar period in ancient times? How has this painting changed from Safavid to the Qajar period? What was the basis of creating this painting in each period? What is the interpretation of flower and bird paintings in each period? Who are the famous Iranian flower and chicken painters? The research method is descriptive-analytical and the method of collecting information is the library. A lot of research has been done in the field of painting flowers and birds. In this article, the mentioned research has been used to comprehensively examine the painting of flowers and birds in different periods, artists, and their applications. Naturalism has its roots in the ancient beliefs of the Iranian people and has been seen as an essential element in the paintings. The flour art plate is an Iranian painting from Safavid times. During the Zandiyeh era, this method was continued in the form of decorative methods in architecture and practical products. This process continued during the Qajar period with the reopening of the court workshops and continued in the form of applied arts with specific compositions and colors until the end of the Qajar period.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1